رواية جعلني ملتزمه الفصل التاسع 9 بقلم اسراء جمال


 رواية ملتزمة الفصل التاسع بقلم اسراء جمال


فى المساء ف منزل خال شذى

كانت شذى فى غرفتها تمشى ذهابا وايابا فى حالت توتر وهى تسترجع كلام حياة لها 

حياة بعد ما انهت حوارها مع اخيها ذهبت لشذى الجالسة ف حجرتها وقالت خلاص ياشذى انا وعبد الرحمن هنيجى نطلب ايدك من خالك انهاردة انا مرداش عليكى اللى حصل من عبد الرحمن دة ولازم يصلح غلطة ف حقك 

شذى بتوتر وهى تبلع ريقها لا لا ياحياة انا خلاص مسامحاة ومش عاوزة خطوبة ولا حاجة

شذى بصرامة لا طبعا ونا مرداش بعد اللى حصل دة والجيران كلهم عرفو انى اسوء سمعتك انتى واخويا انتو لازم تتجوزو وبعدين متخلينيش اخد موقف منك انتى كمان ياشذى واقولك لو موافقتيش ع الجوازة دى انسى انك تعرفينى

شذى برجاء لا ياحياة انتى عارفة انى بعتبرك زى اختى اوعى تتخلى عنى

حياة بهدوء يبقى توافقى ع جوازك من عبد الرحمن

شذى بعدم رضا حاضر يا حياة اللى تشوفية

حياة بابتسامة انتصار انها قدرت تاثر عليهم وتخليهم يوفقو تمام ياشذى قولى لخالك ان احنا هنيجى نزوركم النهاردة بعد العشا باذن الله . 

شذى وهى تعود من شرودها اية ياربى الورطة السودة اللى انا ورطت نفسى فيها دى كان لازم يعنى امثل عليهم عشان انتقم منو ادينى لبست فية يادى المصيبة يادى المصيبة.

*****************



فى المساء ف بيت شذى 

جلس عبد الرحمن وحياة وشذى وخالها 

فى سكوت تام لا احد ينطق ببضع كلة

وفجاة اردف راؤوف ليقطع هذا الصمت العجيب

احم منور يا عبد الرحمن يابنى منورة يا حياة

عبد الرحمن بهدوء دة نورك ياعمى 

حياة بمرح منورين بوجودك ياعمو

ونخصت عبد الرحمن ف جمبة وهى بتقولة من بين اسنانها ماتنطق وتقول للراجل احنا جيين لية ولى هنفضل قاعدين هنا للصبح

عبد الرحمن من بين اسنانة مش قادر مش قادر انطقها حاسس انى روحى هتنسحب لو طلبت ايد البنت دى

حياة وهى تظغر لة بعينها عبد الرحمن انت عاوز تزعلنى منك صح

عبد الرحمن بغيظ الله يسامحك ياحياة لولاكى والله انا ما كنت وافقت ع الجوازة دى ابدا

رؤؤف هو فى حاجة ياولاد 

عبد الرحمن بتنحنة احم لا ابدا ياعمى بصراحة كدة انا كنت جاى طالب ايد وسكت مش قادر ينطق (يعينى عليك يابنى ادبست ف وحدة مجنونة )

ايد الانسة شذى بنت اخت حضرتك

رؤؤف بابتسامة واسعة دا انا يشرفنى ويسعدنى يابنى بس المهم ناخد راى العروسة

عبد الرحمن ف سرة يارب ماتوافق 

رؤوف وهو ينظر ل شذى ها يشذى اى رايك ف طلب الدكتور يابنتى 

شذى كادت ان ترد بالرفض لولى نظرات حياة اليها 

شذى بحنق اللى تشوفة ياخالى انا موافقة علية

رؤوف بسعادة يبقى ع بركة الله ونقراء الفاتحة

عبد الرحمن بزهول بسرررعة كدة 

رؤوف بااستغراب بسرعة ازاى يعنى

عبد الرحمن احم اقصد يعنى مش هتفكرو تانى 

رؤوف ببسمة يبنى انت اكيد طلما اخو حياة يبقى اخلاقك عالية زيها وملزم ومحترم زيها ونا مش هلاقى لبنتى شذى عريس زيك

عبدالرحمن ف سرة اها طبعا منا المغفل اللى هتلبسهالة

متشكر جدا ياعمى ع ثقتك العالية دى 

رؤوف يبقى نقراء الفاتحة دلوقتى 

حياة بسعادة يلا نقرائها 



قراء رؤوف وحياة الفاتحة بينما عبد الرحمن وشذى ظلا كما هما 

حياة بسعادة صدق الله العظيم مبروووك يا عبدالرحمن واقامت احتضنت شذى الف مبروك ياشذى

شذى ببرود الله يبارك فيكى

رؤوف وهو يحضن شذى الف مبروك ياحببتى الف مبروك

شذى لله يبارك فيك ياخالو

حياة اية رايكم نخلى كتب الكتاب والفرح اخر الشهر 

عبد الرحمن وشذى ف نفس الوقت اية لا طبعا

حياة وهى تنظر لهم بتحدى 

وتلوى شفيها اها شكلكم عاوزين تزعلونى منكم 

عبد الرحمن وشذى موافقين .

حياة بنتصار كدة عمرى ماهزعل منكم ابدا 😂🤣

(يخرب عقلك يا حياة .)

*****************



اية دة بتهزرى ياشذى اردفت منى هذة الكلمة وهى تحدث شذى ف الهاتف بعد ما علمت منها كل شئ حدث منذ صباح يوم امس 

ينهارك ابيض بقا تتبلى ع الراجل عشان قفل الباب فوشك ومدخلكيش البيت

شذى بغيظ اعمل اية كنت مفروسة منو وهو عملى فيها الشيخ الشعراوى وبيدينى دروس ف الدين وقفل الباب فوشى وخلى منظرى وحش اوى 

منى تقومى تعملى كدة وتفضحى الراجل وتفضحى نفسك ياغبية

شذى اهو اللى حصل بقا 

وحياة مصدقت وصممت انو يخطبنى لا والا اية مصممة يكتب الكتاب اخر الشهر يعنى بعد 10 ايام يامنى انا وقعت ف مصيبة

منى بتشفى احسن تستاهلى والله عشان تبقى تفكرى ف الحاجة قبل ماتعمليها

انتى دلوقتى لو قولتى لحياة الحقيقة عشان متمميش الفرح هتزعل جدا منك ومش بس كدة دى احتمال تنهى صداقتكم للابد عشان هى نصرتك على اخوها وصدقتك لا ومش بس كدة جبتلك حقك وخلتة هيتجوزك دة ف اعتقادة انة هو المذنب متعرفش ان هو المجنى علية ياحبت عينى



شذى بنفعال هو انا بكلمك عشان تقطمينى يامنى انا بكلمك عشان تشوفيلى حل

منى مقدمكيش حل غير انك تعترفى قدام حياة انك اتبليتى ع اخوها

شذى بسرررعة لا لا طبعا انا مستحيل اخسر حياة يامنى بسبب الموضوع دة

منى يبقى ترضى ب الامر الواقع وتممى الجوازة

وهو كدة كدة مش طايقك شهر. ولا اتنين وقوليها انكم مش مرتاحين مع بعض وسبو بعض 

شذى بتفكير ماشى يامنى سلام دلوقتى عشان تعبانة وعاوزة انام

منى سلام .

يتبع ......


الفصل العاشر من هنا 



تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×